1. Thông báo sự thay đổi của VIỆT GUITAR – HỢP ÂM HAY
    XIN CẢM ƠN!
    QT WEBSITE
    VŨ HÀ
    Dismiss Notice

The Edmonton Classical Guitar Society - Article

Thảo luận trong 'Dịch thuật' bắt đầu bởi otard, 1 Tháng chín 2003.

Trạng thái chủ đề:
Không mở trả lời sau này.
  1. otard

    otard Thread Starter Tiều phu bổ củi

    How to Tune Your Classical Guitar by Ben TobiassonThere is nothing more frustrating than trying to play, or listen, to a classical guitar out of tune. By design, a guitar can not be tuned "absolutely perfect" anyway, but here is the way I do it. (Note: fingers - numbers 1, 2, 3, 4; string numbers - numbers in brackets (1), (2), (3), (4), (5), (6); fret numbers - roman numerals I, II, III, etc.).Lower priced, beginner, student instruments regularly have greater tonal errors than medium or professional guitars. Use an electronic tuner and be happy. The guitar should play well within the first five frets. If you don't own an electronic tuner, use a pitch fork to tune the first string (they regularly come at A-440 or V fret on (1) ). Tune the (6) string two octaves below the (1) string, then tune (5) string open to V on (6), then (4) open to V on (5), then (3) open to V on (4), then (2) open to IV on (3) and check (1) open to V on the (2) string. Don't change the tuning on (1)!! Instead, recheck (1) with your pitch fork and adjust the other five strings until they match with (1). Again, this guitar should play well within the first five frets.Always, always, play your guitar at the proper pitch. A semitone too high or too low will change the performance of both the guitar and guitarist. Further, using Parkening's words: "It will drive those people with perfect pitch crazy". Transposing should be done musically or with a capo - never with the tuning.For medium or professional instruments, use a tuner or the pitch fork method described earlier, then fine-tune this way: compare and adjust (6) open, in octaves, to 3 on VII on (5) and (1) open with 1 on V on (2). Then compare and adjust (6) open, in octaves, to 1 on VII on (5) with 3 on IX on (3). After, compare and adjust (5) open, in octaves with 1 on VII on (4) and 4 on X on (2). Notice that (2) is slightly sharp. Using this fine-tuning method, tune (2) slightly flat when tuning with (6) open "E", and slightly sharp when tuning with (5) open "A". Average it, or set (2) so that it is no more flat at "E" than sharp at "A". When tuned in this fashion, no one chord will sound more in tune than another.When you check your tuning using a chord, avoid using thirds. The human ear doesn't hear thirds as accurately as we hear ones and fives. EG: "A" chord - (6) open, (5) open, (4) 1 on II "E", (3) 1 on II "A", (2) 4 on V "E", (1) 4 on V "A".It takes a long time to develop an "ear" to tune a guitar - it's a practiced thing; work at it and it will become easy. Until then, get a guitarist friend to help or use an electronic tuner, and most of all - have fun!Copyright � 2001, Edmonton Classical Guitar Society.
     
  2. Thi sĩ còm

    Thi sĩ còm Cựu thành viên BQT

    Pa không có bên đấy đâu , bác sang bên "rượu thịt chó" mà tìm em nó.
     
  3. freeheart

    freeheart Đồ rê mi fa sol ...

    Chị Pa cứ về trước đi. À, nhớ trả tiền nhá [​IMG]
     
  4. soirrab

    soirrab "Khai Cuốc Kông Thần"

    CÁCH LÊN DÂY ĐÀN GHITA CỔ ĐIỂNBen TobiassonKhông có gì khó chịu hơn là phải chơi đàn hoặc nghe đàn với một cây đàn lên dây không đúng. Do cấu tạo, cây đàn ghita không thể cho ra âm thanh hoàn chỉnh tuyệt đối đúng cao độ được. Tuy nhiên bản thân tôi có kinh nghiệm chỉnh dây như sau.(Chú thích: số 1, 2, 3, 4 chỉ các ngón tay; số trong ngoặc (1), (2), (3), (4), (5), (6) chỉ các dây đàn; số La mã I, II, III, v.v. chỉ các ngăn đàn).Những cây đàn giá rẻ dành cho những người bắt đầu tập đàn thường kém độ chỉnh về dây so với các cây đàn dành để biểu diễn chuyên nghiệp. Các bạn có thể sử dụng thiết bị lên dây điện tử. Thường thì các cây đàn đều có âm thanh chuẩn ở năm ngăn đầu tiên. Nếu không có thiết bị lên dây điện tử, bạn có thể dùng âm thoa để chỉnh dây (1) (âm thoa phổ biến là âm thoa cho ra nốt la A-440 tương đương nốt la dây (1), ngăn V). Kế đến chỉnh dây (6), thấp hơn 2 octave so với dây (1). Tiếp theo là chỉnh dây số (5) sao cho khi buông có cao độ bằng dây (6) bấm ở ngăn V. Tương tự, chỉnh dây (4) theo dây (5) bấm ngăn V, và chỉnh dây (3) theo dây (4) bấm ngăn V. Kế đến là chỉnh dây (2) theo dây (3) bấm ở ngăn IV, và kiểm tra lại bằng cách so dây (1) với dây (2) bấm ở ngăn V. Đừng bao giờ chỉnh lại dây (1) theo dây (2). Nếu cần, bạn chỉnh lại dây (1) theo âm thoa, và điều chỉnh các dây khác theo dây (1). Với các lên dây như thế, âm thanh ở năm ngăn đầu sẽ tương đối chỉnh.Bao giờ cũng nên lên dây đàn cho đúng cao độ. Thấp hơn hay cao hơn nửa cung cũng làm ảnh hưởng đến chất lượng âm thanh của đàn và chất lượng thể hiện của người đàn. Hơn nữa, theo Parkening, "Dây đàn không chỉnh sẽ làm người có tai nghe nhạc nổi điên lên". Nếu cần dịch chuyển cung thì bạn thực hiện nó trên bản nhạc, hoặc sử dụng capo, đừng bao giờ chuyển cung bằng cách lên dây lại.Đối với các cây đàn loại trung bình hoặc tốt, cũng có thể áp dụng cách lên dây như đã trình bày, sau đó chỉnh dây cho tốt hơn theo cách sau đây.So dây và điều chỉnh dây (6) buông với dây (5) bấm ngăn VII, dây (1) buông với dây (2) bấm ngăn V. Các nốt phát ra đều là MI (chênh lệch nhau một hai octave). Sau đó, so và điều chỉnh dây (6) buông với dây (5) bấm ngăn VII và dây (3) bấm ngăn IX. Tiếp theo, so và chỉnh dây (5) buông với dây (4) bấm ngăn VII và dây (2) bấm ngăn X. Để ý sẽ thấy rằng dây (2) hơi cao một chút. Bạn hãy giảm dây (2) thấp một ít khi so với dây (5) buông (nốt LA) và tăng lên một ít khi so với dây (6) buông (nốt MI). Điều chỉnh dây (2) sao cho nó không thấp dây (6) hơn khi đánh nốt MI, có thể cao hơn một ít khi đánh nốt LA. Khi chỉnh dây theo lối này, các hợp âm sẽ không chênh lệch nhau về độ "chỉnh".Khi sử dụng hợp âm để kiểm tra dây đàn, tránh dùng quãng ba, vì tai người không thính với quãng ba như với quãng năm và chủ âm. Ví dụ khi thử hợp âm La trưởng, hãy chơi các nốt E ở dây (6) buông, A dây (5) buông, E dây (4) bấm ngăn II, A dây (3) ngăn II, E dây (2) ngăn V, và A dây (1) ngăn V. Cần có thời gian để phát triển được sự nhạy cảm về độ chính xác của dây đàn. Sự nhạy cảm này có thể đạt được qua luyện tập. Bạn hãy cố gắng luyện tập và mọi thứ sẽ trở nên đơn giản hơn. Dù sao, trước khi đạt được trình độ đó, bạn hãy tìm một người bạn chơi guitar và nhờ giúp đỡ, hoặc sử dụng âm thoa. Chúc vui vẻ.
     
  5. catbui

    catbui Đồ rê mi fa sol ...

    Cha cha! Dich điêu luyện quá nhỉ chú em. thế thì còn nhờ người khác dịch làm gì? tự mình dịch được rồi. [​IMG] . Nhân tiện anh nhờ chú dịch lại hộ anh bài anh đã tự dich được không [​IMG] . Anh đã post bên "Những bậc thầy ghi ta cổ điển thế giới". ok? anh sẽ trả tiền nhuận bút cho chú là bữa "thịt chó mắm tôm" hoặc "bún đậu mắm tôm" [​IMG] [​IMG] :rolleyes:
     
  6. minhjapan

    minhjapan "Khai Cuốc Kông Thần"

    Hơ hơ, sao bác lại gọi bác SOI là "chú em" ???
     
  7. otard

    otard Thread Starter Tiều phu bổ củi

    na'o qua'
     
  8. soirrab

    soirrab "Khai Cuốc Kông Thần"

    Không sao. Chắc là nhầm lẫn gì đây!Muốn người khác xem bạn dịch ra sao bạn phải lôi cái bài gốc vào mới được chứ.
     
  9. dưa hấu

    dưa hấu "Khai Cuốc Kông Thần"

    chú cát bụi tị đi bụihohjihjoanh Soa àbản dịch có tác dụng lắmcảm ơn anh nhé
     
  10. catbui

    catbui Đồ rê mi fa sol ...

    Bản gốc của nó đây:Andrés Segovia (1893-1987) is considered to be the father of the modern classical guitar movement by most modern scholars. Many feel, that without his efforts, the classical guitar would still be considered a lowly bar instrument, played only by peasants. Segovia's quest to elevate the guitar to a prominent position in the music world, began at the early age of four. His uncle used to sing songs to him and pretend to strum an imaginary guitar in his lap. Luckily for us, there was a luthier nearby and Segovia took an instant liking to the guitar. Although discouraged by his family (according to them he should play a "real" instrument), he continued to pursue his studies of the guitar. He set a goal for the guitar and himself early in life. It was, to bring Guitar studies to every university in the world, have the guitar played throughout the world, on every major stage, just as the piano and violin were, and lastly, to pass on his love of the guitar to generations to follow. He considered himself to be the messenger that would complete this impossible quest. He succeeded in all respects.Segovia gave his first concert in Spain at the age of sixteen, with his professional debut at the age of twenty in Madrid. His original program included transcriptions from Tárrega, as well as his own transcriptions of Bach and others. Many so called "serious" musicians believed that Segovia would be laughed off of the stage, because the guitar could not play classical music. In fact, Segovia astounded the audience. The only problem he had, was that the guitar could not produce enough sound to fill the hall. Over the coming years, Segovia would perfect his technique and push luthiers to experiment with new woods and designs, that could increase the natural amplification of the guitar. With the advent of Nylon strings, the guitar could produce more consistent tones, while also being able to project the sound much farther. Segovia's quest lead him to America in 1928 for his first concert in New York. Again he overwhelmed the audience with his technique and musicianship, and converted more dissenters to the classical guitar. His rousing success in New York led to offers for more appearances in America and Europe, and a trip to the Orient in 1929. Segovia, and the classical guitar had arrived. As Segovia traveled the world, he and the guitar became more and more popular. Composers such as Heitor Villa-Lobos began to compose original pieces specifically for the guitar. With their dark and melancholy mixture of dissonance and cello-like phrasing, Villa-Lobos' compositions in particular, seemed to fit the guitar perfectly. Segovia had also begun to transpose the masterpieces for the guitar. In fact his transcription of Bach's Chaconne, has become one of the most famous and difficult pieces to master. His transcription makes the Chaconne seem as if Bach originally intended it to be played on the guitar instead of the violin. Segovia's repertoire was increasing, as was the guitar's. His goal was becoming a reality. All that was left was the third and final part of his mission... to pass on the legacy to a new generation.Segovia had many students throughout his career. Among the more famous are Christopher Parkening, John Williams, Elliot Fisk and Oscar Ghiglia. These students, along with the many others, carry on Segovia's tradition, while at the same time expanding the classical guitar's presence, repertoire, and musical boundaries. Segovia not only taught students himself, he indirectly taught and influenced thousands and thousands of guitarists world wide. He is truly the father of the classical guitar. (More later...)
     
Trạng thái chủ đề:
Không mở trả lời sau này.

Chia sẻ trang này